איזה שבוע מטורף. ביום שני האחרון הטיל אהוד ברק פצצה ופילג את העבודה. זה נראה היה כמו יומה השחור של המפלגה. אקט קבורתה. הרגע שבו היא נפחה את נשמתה. מספיק היה לצפות בפניהם החיוורים והנפולים של השרים המתפטרים פואד בן אליעזר, יצחק הרצוג ואבישי ברוורמן, כדי לקבוע שהמוות שלה מוחשי. אבל ארבעה ימים בלבד חלפו ואפשר לקבוע: מהפך! מפלגת העבודה נושמת בכוחות עצמה. מחייכת. נרגשת ומשתוקקת לחיים.

לפי סקר מעריב טלסקר-TNS, אזרחי ישראל לא רק שאינם מריעים לברק על התרגיל הפוליטי, הם מגרשים אותו בשריקות בוז. אילו הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגת “העצמאות” הייתה מקבלת רק שני מנדטים.

שר הביטחון, הרמטכ”ל לשעבר, המפקד המהולל של סיירת מטכ”ל, החייל הכי מעוטר בצה”ל, יו”ר העבודה לשעבר, לא מצליח לעבור את אחוז החסימה. הציבור מוציא לברק ולארבעת הטרמפיסטים שאיתו כרטיס אדום. הציבור הישראלי, תודה לאל, עדיין עושה כבוד לפוליטיקאים עם אידיאולוגיה ובז לפוליטיקה קטנה.

אין פלא, אם כן, שבכינוס לשכת מפלגת העבודה אתמול בבית ברל – אחרי שנים רבות שהמפלגה הזו הייתה מדוכדכת, אפרורית, מיואשת וחולה – היה חשמל באוויר. האולם היה גדוש בפעילים. הצ’פחות והחיוכים העידו על מצב רוחם המרומם של הנוכחים. והנואמים באמת התרגשו. “כן, אנחנו יכולים”, ציטט עמיר פרץ את סיסמת הבחירות הסוחפת של ברק אובמה לנשיאות מעל דוכן הנואמים. “בואו בהמוניכם, תתפקדו למפלגה, וביחד נעשה את השינוי למדינת ישראל”. הפעילים הריעו.

“מה שקרה עכשיו זה נס”
פואד בן-אליעזר ריחף על כנפי האופוריה והנוסטלגיה, והזכיר בנאומו את ימיה הטובים של המפלגה, תוך שהוא פותח במילים מנאומו המפורסם והמרגש של מרטין לותר קינג מ-1963. “יש לי חלום”, אמר בן אליעזר והוסיף: “לחזור ללילה של 1992, כשהעבודה בראשות רבין זכתה ב-44 מנדטים”. הפעילים כמעט התעלפו.

ואילו בוז’י הרצוג הפציר בחבריו למהר ולבחור מנהיג למפלגה, כי אולי איווט ליברמן ימצא עצמו עם כתב אישום מחוץ לממשלה, וממשלת נתניהו תתמוטט בטרם עת, עוד לפני תום הקדנציה ב-2013. “מה שקרה עכשיו זה כמעט נס”, הרצין הרצוג. “עתה עלינו להיות מפוכחים פוליטית.

ליברמן יכול לחטוף כתב אישום, נתניהו יכול להיתקע, ואנחנו צריכים להיות מוכנים להסתער על המטרה”.

אווירת החג שפוקדת את המפלגה מקבלת חיזוק גם בסקר: בלי ברק, כשאין להם אפילו יושב ראש, הציבור מעניק לעבודה שמונה מנדטים. כשיעמידו מנהיג בראשם, יש להניח שיקבלו אף יותר. ולפי הסקר, בפריימריס הבאים על ראשות העבודה, יש שני מועמדים מובילים: בוז’י הרצוג ושלי יחימוביץ’: 19.9 אחוזים חושבים שהרצוג הוא המתאים ביותר לתפקיד יו”ר העבודה, ואילו 18.8 אחוז רואים ביחימוביץ’ את המתאימה ביותר. עמרם מצנע ניצב מאחוריהם, עם 16.2 אחוזי תמיכה.

תאריך פרסום:23/01/2011