אחרי הפילוג – ישיבה ראשונה של לשכת מפלגת העבודה: ימים ספורים לאחר שחמישה מחבריה פרשו והקימו את סיעת “העצמאות”, התכנסה הערב (יום ה’) לשכת מפלגת העבודה כדי לדון בנושאים הבוערים, בהם קביעת מועד לבחירת יושב ראש המפלגה, ביטול חוקת “ברק” וחזרה לחוקה הקודמת של מפלגת העבודה, והארכת המפקד. הישיבה הועברה בשידור חי ב-ynet.

הישיבה, שהתקיימה שעות ספורות לאחר מותה של רעיית נשיא המדינה סוניה פרס, נפתחה בדקת דומייה. לאחר הספד קצר שנשא ח”כ לשעבר עוזי ברעם, פתח מזכ”ל המפלגה, חיליק בר, את דבריו. “גילינו מי טרמפיסט. מי נשאר ומי ברח”, אמר וזכה למחיאות כפיים סוערות ולתשואות. “מפלגת העבודה חזקה יותר מכל יו”ר, מכל חבר כנסת ומכל אדם שיבחר לנטוש את הספינה שלנו”.

 

מזכ"ל המפלגה חיליק בר
מזכ”ל המפלגה חיליק בר

בר הוסיף, כי “ההוכחה לכך היא שמאז יום שני בבוקר שברק הודיע על החלטתם, אני ורבים במפלגה מקבלים טלפונים שמחזקים את ידינו ומוכנים להצטרף לקרב הזה. אנשים שנטשו את המפלגה בשנים האחרונות אומרים שהם מוכנים לחזור לבית הזה ולשקם אותו”.

חבר הכנסת לשעבר, יורם מרציאנו, אמר בשידור החי של ynet כי “הכל תלוי במנהיגות של השמינייה. צריך להתאחד למען עם ישראל. אני חושב שאנשים כמו עוזי ברעם, מיכה חריש, בייגה שוחט ואחרים יכולים לקחת את המושכות לתקופה קצרה עד הפריימריז”. לאחר מכן תקף מרציאנו את ברק מעל בימת הנואמים: “כשראיתי את מסיבת העיתונאים של ברק, חשבתי זה קומדי סטור. על מי אתה עובד? זה ארץ נהדרת?”. הוא פנה לברק ואמר “באת לקלל ויצאת מברך”.

שמיניית חברי הכנסת של העבודה
שמיניית חברי הכנסת של העבודה

גם ח”כ שלי יחימוביץ’, שבלטה בהתנגדותה לברק, תקפה את מהלך הפילוג ואמרה כי “ביומיים הראשונים הייתי חצי בהלם. לא האמנתי שאפשר להגיע לרמות כאלה של שחיתות פוליטית ונהנתנות”.

פרץ: “חיללתם את הקודש”
כמה מהנואמים תיארו את האווירה המיוחדת באולם. ח”כ עמיר פרץ הגדיר אותה “אווירה מחשמלת”, ואמר כי “מי שנכנס לאולם הזה מרגיש היום שאנחנו יכולים. כן, אנחנו יכולים”.

הוא תקף את הפורשים לאחר שטענו כי הם ממשיכיו של מנהיג המפלגה בעבר, דוד בן גוריון: “אני פונה לאותה מפלגה שאין לי שום סיבה להזכיר את שמה”, אמר פרץ בהתייחסו לסיעת “העצמאות, “אל תשאו את שמו של בן גוריון לשווא. זה פגיעה בקודש, ואתם חיללתם את הקודש של הערכים במדינה הזאת”.

ח"כ עמיר פרץ
ח”כ עמיר פרץ

פרץ, יו”ר העבודה לשעבר, קרא לאזרחי המדינה שבזים למהלך הפילוג להתפקד למפלגת העבודה ולחזק אותה. “המהלך שנעשה הוא כולו מבוסס על אינטרסים ברמה הנמוכה ביותר”, אמר פרץ ביחס לפילוג, “אני פונה לכל אזרח וצעיר, אם אתם רוצים לתת תשובה, בואו בהמוניכם והתפקדו למפלגה וביחד נעשה את השינוי במדינת ישראל”.

הרצוג קרא לבחירות מוקדמות: “רגע גורלי”
שר הרווחה לשעבר, יצחק (בוז’י) הרצוג, אמר כי המפלגה נמצאת באחד הרגעים המכריעים שלה. “זה מבחן גורלי שלנו”, אמר הרצוג, “ההיסטוריה תשפוט אותנו לגבי הרגע הזה, האם השכלנו לשקם את הבית הזה ולהצעיד אותו לעבר היעד הנכסף, או האם מוטטנו עלינו את הבית”. הרצוג, שזוכה לאהדה רבה בציבור, רמז בדבריו כי יש לערוך בחירות מוקדמות לתפקיד יושר הראש מוקדם ככל האפשר. “צריכים להיות מפוכחים פוליטית – ליברמן יכול לחטוף כתב אישום וביבי יכול להיתקע. אנחנו צריכים לאבחן את זה ולהסתער אל מול המטרה”.

יו”ר הסיעה החדש, ח”כ איתן כבל, אמר לנוכחים כי הוא מציע לא להקל ראש במשימה לשיקום המפלגה. “אני מציע לכולנו לא לייפות את הדברים. אני מזהיר את כולנו שמי שיש יקדש עתה את המאבק על תפקיד היו”ר, נמצא את עצמנו שוב במאבק בלתי נגמר”.

גם ח”כ אבישי ברוורמן, שהודיע כבר כי יתמודד על ראשות העבודה, התייחס בדבריו לעימותים הפנימיים ואמר כי “בין השמונה שיושבים כאן יש המון משקעים והמון יריבויות, וכל התיאטרון הנפלא כאן, אם לא יימשך בעבודה משותפת ואם ימשיכו המאבקים, אז המפלגה הזאת תישאר קטנה”. הוא הוסיף כי כעת הנהגת המפלגה עומדת למבחן, “אהוד ברק הלך, המבחן עלינו”.

בן אליעזר: חולם לחזור ל-1992
“זקן השבט”, השר לשעבר בנימין בן אליעזר, נאם בחוסר התלהבות מופגן ושב להעלות את זכרו של יו”ר המפלגה לשעבר, יצחק רבין. “חברים, יש לי חלום”, פתח בן אליעזר את הדבריו, “החלום הזה לחזור באותו לילה ב-1992 עת היתה לי הזכות להיות ראש מטה ההסברה של יצחק רבין, אותו לילה שבעשר בלילה הודיעו על מהפך – 44 מנדטים למפלגת העבודה. אני לא יודע אם נגיע בטווח הקצר ל-44 מנדטים, אבל נדמה לי שלא אטעה אם אגיד שהרבה מאוד שנים לא זכיתם לראות מעמד שבו שמונה חברים מושיטים יד אחד לשני”.

הוא סיפר לנוכחים כי נכדו, סטודנט באוניברסיטה בירושלים, עשה לו את היום כשסיפר לו: ‘סבא פואד, חבריי הסטודנטים החליטו להתפקד למפלגת העבודה’. הנכד הזה הוא בעצם ביטוי לחלומם של הרבה צעירים במדינת ישראל”.

מי שהתקבל על-ידי הקהל בחוסר התלהבות הוא ח”כ דניאל בן-סימון שהודיע באחרונה כי הוא רוצה להתפלג מהעבודה, אמר כי בכל משבר יש הזדמנות.

“בשפה הסינית שמשמשת חמישית מהאנושות יש שני מצבים שיש להם מלה אחת – משבר והזדמנות”, אמר בן-סימון, “מדובר בהזדמנות יוצאת דופן. זה פתח למשהו גדול שיקרה ויחזיר את מפלגת העבודה למקום הראוי לה בישראל”.

לפני שלושה ימים הפתיע יושב ראש המפלגה לשעבר אהוד ברק כשהודיע כי החליט להתפלג מהעבודה ולהקים סיעה נפרדת, יחד עם עוד ארבעה חברי כנסת מהעבודה: שלום שמחון, מתן וילנאי, אורית נוקד ועינת וילף. אתמול אישרה הכנסת את מינוי השרים החדשים בממשלה בדיון סוער, שבמהלכו ח”כים מקדימה ריססו ממטהרי אוויר במחאה על “הסירחון הפוליטי”.

 

תאריך פרסום:23/01/2011